Thursday, 26 July 2012

Oh Lalat

Assalamualaikum

Pernah kan baca satu hadis Rasulullah SAW mengenai lalat yg menjelaskan 'jika ada lalat jatuh ke dalam minuman, hendaklah dicelupkan lalat tersebut sepenuhnya ke dalam minuman kemudian membuangnya, kerana di antara salah satu sayapnya mempunyai racun dan di sebelah sayapnya yang lain mempunyai penawar'.

'Di antara salah satu sayapnya mempunyai racun' menunjukkan lalat merupakan agen pembawa penyakit kepada manusia dan mengandungi banyak kuman yang memudaratkan. Ini terbukti berdasarkan kajian yang mendapati lalat pada luarannya mengandungi lebih kurang 3,683,000 bakteria dan dalamannya mengandungi 6-8 kali ganda bakteria berbanding luarannya.

'Dan di sebelah sayapnya yang lain mempunyai penawar' menunjukkan tubuh lalat yang sama juga mempunyai bahan anti bakteria yang bermanfaat bagi manusia. Ini disahkan oleh saintis yang mendapati ada virus dalam badan lalat yang berfungsi membunuh bakteria. 

Kajian ke atas lalat rumah menunjukkan ia mengandungi virus bacteriophage yang mampu membunuh bakteria seperti Staphylococcus muscae, Escherichia coli, Salmonella paratyphi dan Eberthella typhosa yang menjadi penyebab kepada penyakit cirit birit dan demam kepialu.

Bunyi cam geli je kan nak celup balik lalat tu tapi itu la kebenarannya. Korang nak tengok bakteria tak? Meh kita share ngan korang rupa bakteria2 yg dah diculture atas medium, hasil ternakan ChicNa. ;)

PICT 1: E-coli (blue)              PICT 2: S.Paratyphi (pink)
Banyak tak? Ni bakteria dari makanan yg cuma 0.1ml dari sampel yg dah dicairkan 1000 kali tau. Tak dapat imagine kalau makanan tercemar tu berapa banyak bakteria yg ada. Gulpp!

# Sesapa yang selalu beli makanan kat bazar Ramadhan tu tengok2 jugak kedai yg korang nak beli tu bersih ke tak, banyak lalat ke tak. Kebersihan adalah sebahagian daripada iman. ^^

55 comments:

YaYaNsMuM a.k.a YM said... [Reply]

a'ah, ym pnh dgr pasal lalats tuh.eeeiiii!bacteria!geliii...yuck!hehe

9n0L4 said... [Reply]

dari zaman sekolah lagi dgr pasal lalat ni. tapi tak pernah pulak jadi. ;)

SaddLone said... [Reply]

biasa kan cik na, kalau lalat masuk dlm gulai, air ke aku telan2 ngn lalat2 sekali tau..sbb nenek aku cakap dah tu rezeki aku..xkn nk buang..hehe

Chic Na said... [Reply]

@YaYaNsMuM a.k.a YM
aaa busuk lak tu. huhu..

@9n0L4
yeke.. cik na pernah gak lalat masuk dlm air tp terus buang jelah sbb tak sanggup nak celup. :)

@SaddLone
kahkahkah.. bagusla tu tak membazir. lalat sedap tak? haha..

Si Matatajam said... [Reply]

M pun kalau ada lalat mmg tak nak makan atau minum dah.. Tak bleh tahan rasa geli tu la... Tak sanggup nak celup lalat tu..

Yumida said... [Reply]

oh lalat...oh tidakkkk..pasti minum yg dimasuki lalat..even dicelup, direndam, dimandikan di dlm cawan xmo minum dh air tu..
yg eksperiment tu..mcm kek je kak..nice kaler..haha

ieedaz @ mama_isha said... [Reply]

Good info ni! Thanks sharing yer :-)

Chic Na said... [Reply]

@Si Matatajam
tu la kan. rasa macam makin kotor je. huhu..

@Yumida
ha? macam kek? berani ke nak makan? huhu.. tu sebenarnya mcm agar2. :)

@ieedaz @ mama_isha
sharing is caring. :)

Nadia Elena said... [Reply]

tak sanggup dah nk minum air yang dimasuki lalat..even air tu mmg best gler rasanya..hihihihi... =)

zOrO said... [Reply]

ni msti study microbe ni =)

Chic Na said... [Reply]

@Nadia Elena
tau takpe. geli kot. ;)

@zOrO
huhu.. dah kamceng dgn microb ni. dah imunne dah. :)

Emma said... [Reply]

Yup, dlu penah blajar sal lalat.. tapi, kalo sy dlm situasi tu, sy akn buang air tu.. huhu.. x snggup rsanya..

err, ragu2 dh nk beli kuih kat bazar nih... -_-

Deqla manjew said... [Reply]

euwwww lalat!! dulu deqla pernah beli nasik yg ada lalat dlmnya... perot dah la tgh lapor, bukak2 tgk lalat sdp jew landing kat atas nasik...so buang jew la dgn rasa geramnya.. nk p tukar kat org tu mls nk patah blk dah.. huh...dugaan betol!

khairolina said... [Reply]

lalat owh lalat... hehe, kalau minuman dah lalat masuk aq buang je... geli nak minum... btw nice sharing..

Arina Shamsul said... [Reply]

hadoiiii..binatang musuh utama saya adalah lalat,..pantang nampak hinggap makanan,saya tak diam selagi tak dapat..hihihihi.

Masz Sidek said... [Reply]

pasal lalat tu memang geli....

beli makan kat bazar memang kena hati2... jiran sy dah kena... makanan yg dia beli basi rupanya...

wan nurul hezrina said... [Reply]

kalau lalat jatuh dalam air buang sudah..mmg geli nak celup alik.huhu

Nyue said... [Reply]

oic.....takot plak nk beli kat bazar...nyue pembeli tegar jugak...tq chicna :)

dyabunga said... [Reply]

dya kalau mkn kat luar bila tgk kedai tu ada lalat dya xkn masuk..huhuhuhmakanan.

putryteya said... [Reply]

haa , pernah dengar pasal ni . tapi teya tak pernah buat pulak

lepas ni kena praktiskan la . dasyat jugak lalat ni . uhuuu

aReLaN said... [Reply]

oooo...baru tau.tapi takkan nak celup balik??hehehe..beli makanan kat bazaar,pastikan beli dari gerai yang bersih.

p/s : menetap je di nogori.lahir melaka.family sume menetap di perak

Cik Nur said... [Reply]

pernah air di masuki lalat..lepas tu mak tolong celupkan lalat tu dan buang..mak suruh minum...uuuu..idok lee nur nak minumm..hhuhuhuh

Tinta Lana said... [Reply]

Salam chicna :)

Iya..lana pun pernah dengar pasal ni..

Tapi..baru je lagi kat WHI..pakar pemakanan kanak2 kata, takda bukti menunjukkan perbuatan tu baik..

Mana satu tah betul. Heh3. Tapi yg pastinya, memang tak terminum lah ayor lalat tu chicna,keh3

are_lin@yu said... [Reply]

ayu pun pnh dgr...pasal plate tu lah kja ayu skrg wat bkteria..haha..tp bk utk manusia ye..hihi..salam 7 ramadhan cik na ;-)

Cik Kay Jue said... [Reply]

thanks.. ckj baru tau fasal hadis tu..

Masha Meisters said... [Reply]

tang nakl celup balik tu....alahai....kalau ada 10 ekor lalt nak celup balik tek? hehe

are_lin@yu said... [Reply]

aha kerja lab kat sime darby dalam upm serdang cik na..tula tak selau dok kt ofis..kna dok dlaam lab ja..haha

Ameerul Ashraf said... [Reply]

Perkongsian yang menarik..
Cipataan Allah tiada yang sia-sia kan .. :)

CtAyue said... [Reply]

semalam g bazar, nk beli ayam goreng tp nmpk lalat dh tinggal jejak dia dulu kt situ..terus tk jd beli.

Miss BaNu said... [Reply]

hehehe mcm x sanggup lak nk minum kan..apa pun info terbaik..

Yana Libra said... [Reply]

kena hati2 beli makanan kat bazar lps ni..huhu~

Cik Yaya said... [Reply]

btol3..sbb tu memg pntg klo ade lalt hngp kt makanan..lebih2 lg lau nk bli mkn kat lua..terus ilang selera..=_=
huuuu

N.Aima K said... [Reply]

ha ah..tp kalau saya jumpa saya buang je terus wuwuwuwuwuwuwu

Chic Na said... [Reply]

lalat tu kecik je kan? tp semua org takut. huhuhu.. :)

TiranaAduka said... [Reply]

hai,,,,
nak bekenalan dgn Chik na boleh

~Sweet Honesty~ said... [Reply]

biarpun d celupkan balik lalat tu dlm makanan..xkn u mkn lagi..eeeii..

A said... [Reply]

makanan kat bazar tak berapa sodap lah kak . better masak sendiri .

Deq's Qienz said... [Reply]

Xper chic na petua Rasulullah saw kalo da lalat rendam trus sb sayapnya sblah racun sbelah penawar..hihii kalo rendam lama sgt huhuu lu pikirlah sndiri..

Deq's Qienz said... [Reply]

Ohya lupa nk jwb bkn adkbradik tp blog km yg twin..hihii

jaakechik said... [Reply]

salam..chic na.. jaa sibuk 2 hari x bukak blog..huhu..btw, lalat kalo masuk dlm minuman/makanan mmg jaa tak makan dah... xlalu nak telan lagi.hehe... lalat mmg bwk pyakit!

Edy Fee said... [Reply]

lama tak dengar perkaaan e coli...
sejak blaja biologi spm dlu

gadisworld said... [Reply]

eee..geli betul kan bila kita tau..sbb tu ler kalau g bazar tu mmg kena tgk gerai yg betul2 bersih.

nn lylyn said... [Reply]

wohoho..tu yg nampak klo yg xnmpak....

O CIKTEDDY said... [Reply]

kalau cik, mmg xleh nk buat cmtu..geli..huaa :(

amir aizat said... [Reply]

intereesting, bljr da lme dah, haha

nanieybarnieylurviey said... [Reply]

betul tu chic na.. tp ada jgk yg jenis xkesah.. pelik.. main beli je..
gd sharing :)

slm 8 Ramadhan :)

Cik Aini said... [Reply]

btul2..
ai ada tebaca artikel pasal lalat ni jugakk =p

erkk..jaga2 jgn bg lalat hinggap kat coklat tau cikna.huhu

Chic Na said... [Reply]

@nanieybarnieylurviey
tu la kan cam tak heran je. huhu..

@Cik Aini
huhu.. Insyallah takde ai. coklat kan simpan dalam peti ais. :)

~~oOpEt~~ said... [Reply]

akk dan bakteria.. hehe.. terror la culture.. klu pet ntah apa la y jadi :D hehe

Mr.Clive said... [Reply]

e.coli!!!! lamaaa xdgr da...hehehe last dgr time form 5 dulu...ekekeke

Cendol said... [Reply]

wowww nicee!!nice info!!tp kn geli le nak celup balik kan..
heehehe terime kasih,name chic na pn indah jugak :)

Wanieys said... [Reply]

eeeiii lalat geli la

QasehnyaRania said... [Reply]

haha..lalat penyebar bakteria =)

Chic Na said... [Reply]

jauhi lalat. :)

C'Jai said... [Reply]

pernah baca tentang hadis tu....

akak ni pantang sungguh kalau ada lalat hinggap pd makanan..geli bila INGAT TEMPAT DAN BENDA2 KOTOR YG DIA SUKA HINGGAP..YEKKK..!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
All right reserved by thecoklatblog.blogspot.com copyright@2012 Designed by supergirlshortstory.blogspot.com