Sunday, 18 November 2012

Bubur Asyura

Assalamualaikum

'Ketika zaman Nabi Noh a.s. dahulu selepas banjir, keadaan masyarakat ketika itu yg mengalami masalah kekurangan makanan menyebabkan mereka bergabung usaha mengumpulkan lebihan bahan makanan dan ia dibuat bubur asyura'- Sumber

Dah jadi budaya kot gotong royong masak bubur asyura ni, yg selalunya dibuat lepas sambut Maal Hijrah atau lebih tepat dalam bulan Muharam. Tapi bubur asyura ni memang sedap pun. ChicNa tak sure gak bahan2 utk buat sebab tak pernah join gotong royong. Cuma yg ChicNa tau bila makan ada rasa macam2 & yang penting ada ayam atau daging yang banyak. ChicNa lagi suka ayam. Huhu..

 Bubur asyura versi Kelate. Nyummm.. *mak cik jiran bagi*

Sape nak? Ada lagi dalam fridge tu. Huhu.. Tp makan panas2 lagi best sbb tekstur dia macam likat2 sket. Then bila sejuk jd keras cam dalam pict tu. Makan dengan sambal kelapa. Lain tempat lain la kot cara masak & rupa bubur asyura kan. Tapi yg ChicNa tau Johor punya macam bubur lambuk.

Tempat korang lak macam mana?

50 comments:

Si Matatajam said... [Reply]

Nak skit..bubur asyura versi kat tmpt M ni tak macam tu.. My MIL kata nk buat gak..nnt M hapdet bila dah siap nnt..

nanieybarnieylurviey said... [Reply]

nani penah tolong je.. tp xmkn.. lain tmpt lain versi kan? ingt msa plkn org dri negeri lain tnye kenapa bubur asyura kt kelantan mcm tu colournye..

cikji said... [Reply]

Sedaknyoo!makey panah2 colek ngn jari gitu jah. Cikji xsuko sambal nyo tuh. Sdak mkey gitu jah.

Nok sikitttt

jaakechik said... [Reply]

jaa x berehi goni...xtau la bakpo... haha...

p/s : dirian crepe tu ada letak telor gak la chic na, tapi sikit jer pong... cer rujuk entry resepi sorg blogger kak ana ni yer...

http://mylovelyfamily-ana.blogspot.com/2012/10/resepi-crepe-durian-tutorial.html

etuza said... [Reply]

ala bestnya dapat bubur tu Cik na, apapun salam maal hijrah ya. Apa agaknya azam baru, pastinya yang baik2 ja..kan...

C'Jai said... [Reply]

pos sket...nak jugaaak..

Ain Dzaya said... [Reply]

aih..cepatnya dapat bubur asyura....huhu

kinara kinatara said... [Reply]

kina punya macam diatas..sebab yang selalu masak kat gotong royong 2 selalunya orang kelantan..jadi dah terbebudaya kelantan dah kina nyh..huhu..:)

Deqla manjew said... [Reply]

bubur asyura ni deqla penah dgr... tp x penah try lagi..kena try ni.. :)

Mrs Velentine said... [Reply]

MV pun x pena makan..

Nyue said... [Reply]

chicna...bestnya....nk mkn bubur asyura gakk..nyue dh lama xmkn..rindu sgt2....

are_lin@yu said... [Reply]

oo ayu lbh suka bubur asyura ada kacang n jagung..hehe

izan mama mia said... [Reply]

betol cikna....bubur assyura lain tempat lain cara buatnya,..kalau kelantan letak ayam atau daging kan...kalau tempat saya,..letak kekacang......aakak mmg suka bubur asyura,,,..nnt ahad nnt akak nak buat juga...buat atas dapur sendiri jer..kalau kat kg buat dalam kawah ramai2..lagi sedap n best....nnt aakak up entry bubur asyura versi tempat akak...hihihihi...tapi akak tak pernah try versi kelantan..pernah tgk jer....kalau masih ada,..pos laa cni..eheh

aisya said... [Reply]

nak sikit! hehe

CikNana said... [Reply]

bah..terbangkan ke sini.hehhehe

syiela said... [Reply]

nak sikit..nanti nk surh mk buatkan :)

9n0L4 said... [Reply]

dulu meriah buat gotong royong asyura ni. tgh kacau dlm kawah tu, mintak mkn dlm tempurung. :)

teha said... [Reply]

dh lame xmkn.. hehehhe :)

Cik Nur said... [Reply]

mkn dengan sambal kelapa..?
teriginlah nak rasa.. pertama kali dengar ni..hihih

intanfirdaus247 said... [Reply]

Salam kenal..bubur asyura kat tempat sy lain pulak..di kedah..yg ni pertama kali tgk..:)

BlueiceButterfly said... [Reply]

sedapnya..dah laman tak makan..eh2 lain kan?hehe yang penting semua sedap :)

iiima ❥ said... [Reply]

dulu arwah nnek sllu buat tapi versi kedah la.. kalau kedah kaler dia coklat cair sket :)

Jna marcello said... [Reply]

Aik bubur kan?
nape mcm kek?

Wanieys a.k.a IbuQalief said... [Reply]

chic na tolong pos sikit bubur asyura tu k haha

inche hlovate said... [Reply]

kat tempat sya sme macm chic na..macm bubur lmbuk..yg dalam picture tu macm kek cokelat pun ade sya tengok hihi

Cik Aini said... [Reply]

lain betul rupa dia cikna..lg pun kat sini x cicag ngan sambal kelapa..
x letak ayam or daging tapi letak kacang,pisang,jagung..warna pun ala2 kelabu skit..rs dia plak ala2 manis gitu..cikna pnya versi tu rs cemana eh?

LYAfrina said... [Reply]

lya smapai skrang x pnh mkn bubur asyura ni.. mmg pnh try.. tp cannot go.. xtau nape.. tp ramai y kata sedap kan

Yana Libra said... [Reply]

peliklah bubur asyura tu chic na..biasanya johor, melaka cam bubur lambuk je~~ hehe

aku HaniAsyira said... [Reply]

selalu nya berjenis-jenis kacang tempat sy.. yg mcm cikna ada jugak.. penah lah dulu gotong-royong masa sekolah.. bubur asyura atil selalu mkn manis je..

nik ros said... [Reply]

sedapnya Bubur Asyura.lama tak makan kot..huhu

N.Aima K said... [Reply]

hoh konfius sudah saya dngn bubur asyura dngn bubur lambuk

Chic Na said... [Reply]

benda ni rasa dia manis tp mkn dgn sambal kelapa yg rasa masin tu jd sedap la. dalam tu mcm2 ada. kacang hijau, jagung, nasi, rempah pun mcm2. tu je yg cikna dpt rasa. panggil bubur sebab masa panas dia cair kot. dah sejuk baru dia beku mcm tu. tp best sbb ada isi ayam @ daging. sekali setahun je dpt makan ni. huhu..

NIA SI DRUMSTICK said... [Reply]

ehh..sgt2 beza ne.nape nmpak cm coklat je..ehehe

-meeSUPERGIRL- said... [Reply]

lamo xmake suroooo .. huwaaaa!!

Emma said... [Reply]

sy x pasti la sy penah makan ke x bubur ni.. huhuhu.. penah tgk org buat je kot.. makan tu x pasti.. hehe.. :D btw, salam maal hijrah kak na..

Solehah Shamsuddin said... [Reply]

err solehah xbpe ske makan bubur asyura

Cik Yaya said... [Reply]

eh cmtu ke bubur?mcm cokelat je cik na..
ehh mate yaya ni asyk nmpk cokelat je la kat cni..^o^

Adie Zaff said... [Reply]

perghhh..best tu..
dah lame xmerasa bubur as-syura....
gara2 kjer kat bandar n stdy kat hutan...huhu...Cik Naa, hantar kat AdieZaff ckt blh??hihihi

TiranaAduka said... [Reply]

salam chik na
Nak tapau leh..buat lunch nanti.


*pekabar?

dya bunga said... [Reply]

dya xpernah mkn pun..hihi

NORSHAHFEZA HAMSAN said... [Reply]

bubur asyura tmpat saye(johor) memg cm bubo lambuk,hehe lame xmakan

Shalee Abdul (Gilfrin) said... [Reply]

ha? sambal kelapa? xpena mkn la. sdp ke?

lelamaisara said... [Reply]

ha ah kat johor macam bubur lambuk tu...sedap tau..alamak kecur plak bayangkan nye..;)

Dayana Bahar said... [Reply]

bubur asyura ni klau letak ayam lg sedap.. makan lak masa panas2.. marbeles lah

9n0L4 said... [Reply]

yum yum yum sedapnyeeee. kat sini belum ade lagi stkt ni. akhir muharam nnt mesti byk.

cik nana said... [Reply]

macam cekolat je ni cikna. rase nye camne? aah kat johor bubur assyura tu macam bubur lambuk..

Miza Yusof said... [Reply]

Chic Naaa, nak sikit bubur asyura versi kelate. miza tak pernah cuba lagi. ampak menarik je :)

~didiey~ said... [Reply]

xpernah mkn....huhu

wan nurul hezrina said... [Reply]

klau melaka mcm bubur lambuklah..banyak isi semua ada dalamtuh..walaupun mama nurul kelantan tapi mama jarang masak versi kelantan selalu masak versi johor melaka.sbb abah johor n kami dok melaka..hahaha fening sudaa

QasehnyaRania said... [Reply]

eh..lainnya..
kat kg ciksu lain sikit..
tapi ciksu suka makan sejuk2.. sedaaap:D
time panas lembik2 pulak ...hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
All right reserved by thecoklatblog.blogspot.com copyright@2012 Designed by supergirlshortstory.blogspot.com