Friday, 8 March 2013

Sifat Zalim

Assalamualaikum. Salam Jumaat semua..
Sebenarnya kan, tanpa disedari rupanya saya dah banyak melakukan kezaliman iaitu menzalimi diri sendiri. Hee.. Jom kita tengok contoh2 kezaliman terhadap diri sendiri. Sumber dari majalah Solusi isu 53.

 Spiritual 
* Mensyirikkan Allah
* Tidak mengikut sunnah Rasulullah
* Meninggalkan dan melengahkan ibadah wajib
* Melakukan tegahan agama dan ketagih terhadap perkara haram

 Minda 
* Tidak berusaha menambah ilmu
* Menghidangkan 'sajian' yang merosakkan daya berfikir
* Meminum arak kerana ia menyebabkan otak tidak dapat berfungsi dengan baik
* Malas menggunakan akal untuk berfikir

 Emosi 
* Memilih untuk berfikir secara negatif berbanding positif
* Sentiasa keluh kesah memikirkan hal keduniaan lebih berbanding akhirat
* Membiarkan diri diselubungi perasaan yang boleh menjadikan diri lemah semangat
* Sengaja tidak melawan sifat mazmumah yang ada pada diri

 Fizikal 
* Makan makanan yang memudaratkan kesihatan
* Berkira-kira untuk melakukan kerja yang memerlukan tenaga fizikal
* Tidak menjaga lidah daripada mengucapkan sesuatu yang boleh membawa mudarat
* Membunuh diri

Jom kita sama2 kenalpasti sifat-sifat tersebut dan berusaha membebaskan diri kita daripada menjadi insan yang menzalimi diri sendiri. (^_^)V

57 comments:

Mrs Velentine said... [Reply]

bab fizikal pun kena jaga....setuju...done kotex

wan nurul hezrina abd halim said... [Reply]

semua kena jaga..klu wanita emosi paling byk..huhu

noor liyana said... [Reply]

semoga kita dijauhi sifat2 zalim sedemikian..tingkatkan amal...

nea lopah said... [Reply]

Nice sharing! Tq chic na..selamat hari wanita. Terima kasih sbb sudi baca n3 khas hari wanita oleh nealopah!

Deqla manjew said... [Reply]

alamakkk.. byk juga nih zalim pd diri sendiri.. kesian diri kita tu kan... hukhuk

lelamaisara said... [Reply]

bab makanna ni la yg menzalami diri sendiri ni..haissss..tanpa sedar ni....

inche hlovate said... [Reply]

tanpa kita sedari kita dah menzalimi dri kita sendri kan..nice sharing dear :)

Chipsmore said... [Reply]

malas nak study tu kira zalim kat diri sndri jgak lah kan? :( sian kat diri sy.. Hmmm..

Cikgu Fikri said... [Reply]

nauzubillahminzalik..semoga kita mula sedar untuk tidak lakukan perkara yg menzalimi diri.. Amin :)

NIA SI DRUMSTICK said... [Reply]

moga kita terpelihara dr semua ni..nice sharing akak..

QasehnyaRania said... [Reply]

byk yg kena jaga :)

selamat hari wanita chic na :)

Aine Ainun said... [Reply]

Erm..yela..kdg2 kita rase kita betul tp ade jugak silapnya tanpa sedar kan..

Sama2 kite perbaiki diri..

Angry Bird said... [Reply]

ahh kita memang zalim !huhu

Cheq Kaq said... [Reply]

huhu..cheqkaq pon sama laa chic na..mekaish share..nak taubat ni

Cik Zaitul said... [Reply]

org zalim kita nampak... tapi kita yang zalim , kita baru tersedar...

huhuhhuhuhu..

Chic Na said... [Reply]

aah.. tu la kan. sbb selalu pandang remeh benda2 camni. xtau pulak tergolong dlm sifat2 zalim. ;)

Ayumi Comot said... [Reply]

saya dah guna herbalife untuk jaga fizikal..hihihi...

insha Allah, sedang berusaha setiap hari untuk menjadi positif..:)

Anis Athia said... [Reply]

alamak..banyaknya kezaliman ke atas diri sendiri yang anis rasa anis tak sedar... bab emosi tu yang selalunya.. hehehe..

Rohani Hashim said... [Reply]

Semoga dijauhkn dr sifat2 yg tka baik ni...

the malay male said... [Reply]

mohon dielakkan dr dosa menzalimi diri sendiri

ieda immi said... [Reply]

minta dijauhkannn lah .. aminnnnnnnnnnnn

[PCL] said... [Reply]

a'aa la..tak sangka diri selalu dizalimi..

Nastyna said... [Reply]

aduhhh... sezalim la saya pun.

nea lopah said... [Reply]

zalim nya kita....insyaallah sentiasa berubah ke arah kebaikan.

Cik Aini said... [Reply]

bila bc entry awk ni baru sy sedar..rupanya sy pun dh menzalimi diri saya jugakk.. :)

sy suka entry awk ni..
erkk rs cam formal lak.muahahaha

Cinta Misteri said... [Reply]

CiM sdg belajar menerima semua perkara dr sudut positive...dlm usaha menambah ilmu didada, sudut pemakanan sgt diambil kira. klau kita tak mkn sesuatu yg org lain suka, tkkn mnjadi masalah pd diri kita bila kita tahu impak dsbaliknya.

jom ubah

Cik Yaya said... [Reply]

muhasabah dri sendiri...kdng2 kita xsedar kita sudah melakukn kzlimn pd dri sdri..sentiasala perbnykkan istgfr...

thanks share cik na =)

nanieybarnieylurviey said... [Reply]

Thanks chic na. Dpt topup ilmu baru ari ni :) ;)

Kesuma Angsana said... [Reply]

tq dear, very gd sharing ni !

Nurrul said... [Reply]

sEMOGA kita semua terhindar daripada sifat2 yg menzalimi diri sendiri..

*Terima kasih bagi info ini :D

~didiey~ said... [Reply]

thanx cikna :)
baru tahu sifat zalim ni bukan pabila kita buat dosa semata2...

aTieYusof Family said... [Reply]

sama2 belajar agar tidak menzalimi diri sendiri dan org lain...:)
TQ sharing sis...

Miss Volvo said... [Reply]

semoga kita semua dijauhi sifat2 camni :)

izan mama mia said... [Reply]

jgn menzalimi dr sendiri,..cian kan...kalau dr sendiri sanggup dizalimi...apatah lg pd org lain...minta dijauhkan sifat ini

Azian Elias said... [Reply]

nice sharing..INSYALLAH berusaha memperbaiki diri..

Sya Chot .. said... [Reply]

setuju !!! yeahh nice sharing

Si Matatajam said... [Reply]

In Shaa Allah Akan selalu berusaha jauhi semua sifat tu.

MystoryPic said... [Reply]

sama-sama la kita renung-renungkan apa kekurangan diri kita, marilah kita perbaiki

Carlos Santiago said... [Reply]

TQ..membuatkn aku sentiasa ingt padanya.

nea lopah said... [Reply]

Selamat brhujung minggu

Tinta Lana said... [Reply]

Assalammualaikum.

Rindu kat cikna,hehehe.

Urmm.. lana pun tgh 'menzalimi' diri skrg ni..nak melawan sifat mazmumah tu cikna..huu..hari2 berperang dgn sifat buruk diri sndiri..

cik nana said... [Reply]

selalu nye yang tau zalim fizikal je. bila tau info camni mcm zalim lain sedar ngn x sedar je kan..

Cik Nur™ said... [Reply]

tanpa sedarkan....
kita telah pun menzalimi diri kita sendiri...

BaNu Syah said... [Reply]

nice sharing..

keyboard menaip said... [Reply]

nice entry

Monyet Rimau said... [Reply]

apa la ni???? sifat zalim oooo

15 Perkara Yang Anda Tidak Tahu Mengenai Kehebatan Military Of Malaysia - Info - Blog 3 Dalam 1

http://blog3dalam1.blogspot.com/2013/03/15-perkara-yang-anda-tidak-tahu.html

Yumida Huda said... [Reply]

aah..betul
part emosi ni yg byk...
hmmm..kene muhasabah diri sndiri nih

onie said... [Reply]

kita banyak lagha dgn hal duniawi ...

Nur Emilya said... [Reply]

Thanks for sharing this :-)

are_lin@yu said... [Reply]

muhasabah diri..ada jgk kita mnzalmi diri sndiri ni.huhu

syiela said... [Reply]

kesian diri kita kan huhuhu

Mimi Azirah said... [Reply]

jdkan panduan...kdg2 kite tak sedar kite dah menzalimi diri sendiri

Wanieys a.k.a IbuQalief said... [Reply]

sentiasa muhasabah diri dan jauh diri dr sifat zalim

MaMa Rey said... [Reply]

aduh zalimnya dgn fizikal sendiri huhu

9n0L4 said... [Reply]

huhu. dlm tak sedar diri ini tlh menzalimi diri sendiri. :)

aku HaniAsyira said... [Reply]

alahai banyak nya kezaliman atas diri sendiri ni

intanfirdaus247 said... [Reply]

kak intan x zalim..kak intan sayang cikna.:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
All right reserved by thecoklatblog.blogspot.com copyright@2012 Designed by supergirlshortstory.blogspot.com