Monday, 22 October 2012

Banyak Tanya

Assalamualaikum

Pernah tak korang mengalami situasi macam ni? Bila tetiba korang blur & tak dapat nak jawab soalan adik @ anak buah korang? Walaupun yg bertanya tu kanak2 je pun, baru 2,3 tahun. Contoh:

Awkward kan? Huhu..

Camtu lah potets. Suka tanya soalan2 di luar pemikiran ChicNa. Selagi tak jawab soalan tu akan diulang berkali2. Even dah jawab pun tetap akan terus keluar soalan lain sampai berpusing2 rasanya. Gigih kan? Kadang2 rasa kagum jugak ngan semangat budak2 ni.

Info: Memang sifat kanak2 suka bertanya & mempunyai rasa ingin tahu yg tinggi. 80% daripada percakapan kanak2 yg berumur 2 hingga 12 tahun adalah bertanya. Pertanyaan akan berkurangan sehingga 40% setelah memasuki sekolah menengah. Patut la. Logik gak kot, kanak2 apa sangat la yg diorang nak sembang kan. Apa yg diorang nampak, yg tu la diorang akan tanya. Banyak lak tu idea diorang.

So, terpaksa layankan aje la. Tapi seronok jugak kadang2. Kita kecik2 dulu macam tu gak kot. Ntah2 lagi teruk. Hikhik..


# Rindu kat potet yg sorang ni. Pegi holiday tak ajak ChicNa pun. :I

47 comments:

Nyue said... [Reply]

hahahhaa..biasa la mrk kan semakin mbesar so cm2 la pertanyaan nye...huhuhu....

Encik H said... [Reply]

1st!! grrrrr...

Encik H said... [Reply]

lain kali kalau potet tanya lagi, Chic Na tunjuk jer rotan..

"nampak rotan ni? grrrrr"

izan mama mia said... [Reply]

hihihi..nasib baik,..Mia tak akan ada adik dah..selamat jawab soalan tuu..hihi

kinara kinatara said... [Reply]

huhu..macam adik kina..banyak gila pertanyaan yang dia tanya kina:)

UniMeOw said... [Reply]

sebenarnya,uni pon cm2 ms kecik2..hehe tanya tanya & tanya..

tp uni xnah lak kena tya..sb uni anak bgsu & xde anak buah g..hik3..

Cik Nur said... [Reply]

hehehehe..xpe..layankan je cikna, budak2 sifat ingin tahu tu tggi.. :)

haaa..potet xde kan dah windu-winduan..hihihi..

xpe..tggu potet balik, cikna lak tanya dia kaw2..hihihi

Deqla manjew said... [Reply]

hahahahaa.. utk soklan tu deqla akan jwb camni : bkn x syg tp simpan baik2 dalam perot..nnti smpai masa muntahkan la blk.. haha.. biasa la kan bebudak..kata org, malu bertanya sesat jalan..hikhik

nina said... [Reply]

ah..betul tu..,tpi nina xjmu lyan bebudak...,nina ska sgt2...yg petah bckap..lg la...gerammmm...hihi..:)

Mrs Velentine said... [Reply]

pernah pagi tadi

Oopet Iezs said... [Reply]

klu xsalah sbb time ni neuron diorg berkembang.. so apa shja pemerhatian mereka akan menjadi persoalan.. hehe.. klu pet, time pet rajin, pet layan.. time pet malas, pet suh tanya org lain XD haha

are_lin@yu said... [Reply]

hihi tau xpa bdk keik2 mmg ska tnya mcm2 kn.hehe

Jna marcello said... [Reply]

hhmm klau pasal kanak2 nye soalan bonus kan na da kena banyak kali da..sampai penyudah dye na jwb naty nana bagitaw (sbb tatw nk jwb ape dah ) heeeee selalu je kalah dgn dyeorg.

dya bunga said... [Reply]

mmg jenuh nk pk jwpn..sbb kdg2 dorg tnye soklan pelik2.haha

Emma said... [Reply]

hmm, kadang2 soalan budak2 ni bikin pns, sbab soalan yg sma berulang kali.. haha..

lelamaisara said... [Reply]

saya selalu kena ngan alesya...die terlalu banyak tanye..kalu kite tak jawap menjerit tanye soalan tu...huhuuuu...

Cikgu Ma said... [Reply]

hahaha...soalan perangkap...kihkih

shuhadaothman said... [Reply]

hahaha. setuju sgt. budak2 mmg byk tanya. hihi

aku HaniAsyira said... [Reply]

macam iklan burung murai tu kan.. tanya je.. tp, kalau sy mula jwb bukan2 sbb tak larat nka jawab dah.. huuu~~

Wanieys a.k.a IbuQalief said... [Reply]

kihkihkih best pa lyn bebudak yg suka tanya ni

9n0L4 said... [Reply]

hehe. tu baru sorang budak kecik yg tanye mcm mcm. kalau satu kelas? huhu. bingai kejap rsnye. :)

Chic Na said... [Reply]

selalu cik na buat2 tido je. tp tak bertahan lama la. sbb si potet tu main korek2 mata lak. hahaha..

Pykaa Pdott said... [Reply]

pyka suke kalau budak2 bertnya , suka melayan walau kdang2 soalan dorang tuh amat perit nak menjawab -_-"

jaakechik said... [Reply]

jaa penah kena tnya ngn anak sedara jaa siklan pelik2 gak...kdg2 kita sendiri kelu nk jwb...hihi...fikri sikit lagi kalu buleh kecek xtau la lagumana....

Deq's Qienz said... [Reply]

Mmg pon cik qhayra suke sgt btya n kdg kala soklan tuh kite tak tau nk jawab..cthnya : air sungai boleh berenang tak mama?? Jenuh mak jemahhh nk jawab cikna..hahaaa.

zera eira said... [Reply]

they asked n they learn! :)

LYAfrina said... [Reply]

haha.. asya selalu buatlya mati akal nkmjawab.. tp lya ttp suka layan nyer..kdg2 bagi jawapan.. pastu dia persoalkan lak.. terus tersenyap... tp..seronok melayan kanak2 dgn mcm2 soklannyer.. paling suka kalo kt tnya apa2.. & dia jwb apa y di fikirkannya.. kdg2 jawapan sgt2 lucu..tp leh terima dek akal..

Si Matatajam said... [Reply]

Ha'ah bebudak ni mmg kuat rasa ingin tahu dalam diri depa tu..kadang2 tak terjawab kita..hi hi..

faiq said... [Reply]

itu yg seronk sbb bdk2 jujur

Kesuma Angsana said... [Reply]

cam tu dgn anank bongsu KA selagi x tidur selagi tulah duk tanya itu ini

cikji said... [Reply]

haha bebudak mmg camtuh,suka sgt brtnya yg pelik2

nn lylyn said... [Reply]

hahha lawak bce dialog tu =)

syiela said... [Reply]

ada je soklan dari mereka yang buat kita pening kepala nak pikir :)

syiela said... [Reply]

ada je soklan dari mereka yang buat kita pening kepala nak pikir :)

Shasha Yacob said... [Reply]

kali begini juga kejadian aku dulull. huhuii

C'Jai said... [Reply]

Betul tu chic na...anak2 akak dulu acam tu....sam
Ai sekarang pun..kadang2 soklan tak terfikir pun dek akal kita...

Karukord Jagau's said... [Reply]

hahahha layan kan aja la :D

..cik hana.. said... [Reply]

hahaha...comel je kan budak2 ni ..makin dilayan,makin banyak soalan2 yang comel keluar dari mulut diorang tu :)

Cik Aini said... [Reply]

a'ah..
btul lah cikna..kdg2 x terjawab..

teringat aritu Icha siap majuk2 nangis tgk gambo kawin + haneymoon mak dia,x puas hati sbb dia xdo dlm gambo,g jnjalan x bwk dia..hahahaha nk jwb cemana tu cikna?

Cinta Misteri said... [Reply]

Hurmm anak CiM yg kecik tu bkn je byk soalan. Bahasa pun ntah apa2. Menguji minda btul, CiM mmg kena prepare apa jè soalan dia. Slagi tk jwb slagi tu lah tanya smpì goncang2 bdn kita

aisya said... [Reply]

budak2 ni kadang2 kite yg penat layan karenah diorg yg mcm2.. tanya tu, tanya ni.. haha..

Yana Libra said... [Reply]

budak2 mmg suka tanya macam2 kan~ :)

9n0L4 said... [Reply]

haha. ganasssssnye main korek mate. dasattt potet. :)

BlueiceButterfly said... [Reply]

sangat setuju kadang2 soalan yang tak tercapai dek akal pon kena tanya.haha susah dari soalan spm ha :)

wan nurul hezrina said... [Reply]

pakar kanak2 mengatakan perkembangan otak kanak2 pada masa ini adalah 80%..pd usia dia..so bila dia tanya selalunya melalui pemerhatian dia=)so kalau kita jawab juga kena betul2lah sbb dia akan simpan terus dalam2 apa yang kita cakap2.hehehe

so kena betulkan bukan makan tapi simpan kejab.hahahahaha..mmg kalau tentang kanak2 nie banyakkk nyer nak kena menuntut..takkan abes silibusnyer

nanieybarnieylurviey said... [Reply]

Hehe. Bebudak pemikiran konkrit. Ble da abstrak nnti kurang la tnye :)
Kdg pening jgk nk jwb soalan mcm tu

seribupilihan said... [Reply]

dulu masa kecik2 memang saya banyak mulut..biasa la budak2 banyak benda nak tau..masok je sekolah menengah dah mula jadi pendiam..mungkin boleh cari sendiri info atau masalah..tak perlu lg tanya orang..dlm internet penuh info..dah makin dewasa makin kurang tanya nya..:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
All right reserved by thecoklatblog.blogspot.com copyright@2012 Designed by supergirlshortstory.blogspot.com